Chatboty. Czym są i jak działają?
Chatboty znane są ludziom od początku 21 wieku. To właśnie wtedy pojawiły się ich pierwsze formy. Dzięki nim użytkownicy popularnych programów mogli zapytać o prognozę pogody czy też poprosić o opowiedzenie dowcipu. Ostatecznie chatboty przez lata przeszły bardzo dużą metamorfozę, a dzisiaj rozmowę prowadzoną z nimi ciężko rozróżnić od rozmowy prowadzonej z żywym człowiekiem.
Czym jest chatbot?
Chatbot jest algorytmem, który odpowiada za prowadzenie rozmowy z żywym człowiekiem. Jest to funkcjonalność, która umożliwia prowadzenie konwersacji na bardzo wysokim poziomie. Rozmówca chatbota może używać naturalnego języka bądź też korzystać z udostępnionego interfejsu tekstowego. Wielu ludzi w chatbotach upatruje przyszłości biznesu. Wszystko dlatego, że coraz lepiej radzą one sobie z rozwiązywaniem problemów klientów – oczywiście pod warunkiem tego, że są odpowiednio zaprojektowane. Wiele firm stosuje model hybrydowy, w którym żywy konsultant dołącza do rozmowy dopiero wtedy, kiedy możliwości chatbota się wyczerpią.
Jakie są zalety stosowania chatbota?
Wielu klientów bardzo ceni sobie możliwość prowadzenia konwersacji z chatbotem. Przede wszystkim dlatego, że jest to bardzo niezobowiązująca forma kontaktu. Cenią ją zwłaszcza te osoby, dla których kontakt z żywym człowiekiem – czy to za pośrednictwem czatu, czy też przez telefon – jest bardzo stresujący. Podczas czatowania z botem można bez skrępowania zajmować się czymś innym, spędzić długi czas na zastanowieniu się, co chce się tak właściwie napisać, a także przerwać rozmowę w dogodnym momencie.
Ogromną zaletą chatbotów jest to, że są o wiele bardziej wydajne niż tradycyjni konsultanci. Są dostępne 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, przez okrągły rok. Dodatkowo, są w stanie prowadzić naraz kilkaset rozmów. Jest to wynik, do którego żywy człowiek nie jest w stanie nawet się zbliżyć. Chatboty na próbę nawiązania rozmowy reagują błyskawicznie – od razu po tym, kiedy rozmówca rozpocznie konwersację.
Specjaliści zgodnie wskazują, że bot do rozmowy to dla biznesu ogromna oszczędność. Jego utrzymanie jest bowiem o wiele tańsze, niż praca ludzkiego konsultanta. Sprawnie wykonuje rutynowe działania, które dla człowieka po pewnym czasie stałyby się męczące i frustrujące.
Gdzie można zastosować chatboty?
Z racji tego, że technologia z roku na rok rozwija się coraz bardziej, chatboty mają obecnie wiele zastosowań. Przede wszystkim, mogą one stanowić wsparcie dla potencjalnych klientów podczas podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Bot może przydać się zawsze wtedy, kiedy klient potrzebuje konsultacja. Można wykorzystać go do złożenia oferty, bądź też znalezienia interesującego klienta produktu.
Boty są także nieocenionym wsparciem, jeśli chodzi o procedury reklamacyjne. Mogą one prowadzić konwersacje z osobami, które chcą zgłosić dany problem. Tak naprawdę, chatboty w biznesie mają obecnie bardzo wiele zastosowań – organizują one pracę, wyszukują potrzebne dane, prowadzą specjalistyczne konsultacje. Jak widać, ich możliwości są naprawdę ogromne i praktycznie nieograniczone.